P1050257

Przez pierwsze trzy godziny wspólnie pisaliśmy listy do przywódców i rządów krajów naruszających prawa człowieka. I tak można było wesprzeć działania Ni Ulan obrończyni praw człowieka w Chinach, wezwać w liście do uwolnienia Mahadine z Czadu uwięzionego za pokojową krytykę rządu, którą wyraził na facebooku. Pisaliśmy również prośbę o zaprzestanie prześladowań Farad & Issa, którzy chcą likwidacji izraelskich osiedli oraz do premiera Jamajki domagając się sprawiedliwości w sprawie zamordowanych przez policję niewinnych osób, takich jak brata Shackelii Jackson. Uczestnicy w ten sposób mogli wyrazić swój indywidualny sprzeciw wobec łamania swobód obywatelskich. Udało się napisać 521 listów. Uczniowie pracowali z wielkim zaangażowaniem i poświęceniem, licząc na to, że ich wysiłek przyczyni się do sukcesu walki o słuszną sprawę.

Kolejną częścią całonocnego pobytu w szkole była gra terenowa „Empatia”.

IMG 1307Gra odbywała się na terenie całej szkoły. Zadaniem graczy było przejście siedmiu punktów zadaniowych i wykonanie zaplanowanych przedsięwzięć. Po wykonaniu zadania grupa otrzymywała w nagrodę zaklejoną kopertę, w której znajdowała się pocięta w kształt puzzli literka. Ostatnim zadaniem było ułożenie hasła a następnie namalowanie plakatu reklamującego grę.

W między czasie pozostałe grupy brały udział we wspólnym karaoke – drużyny kolejno śpiewają wylosowaną piosenkę, zachęcając publiczności do wspólnej zabawy i wspólnego tańca.

W ramach zadań uczestnicy musieli poradzić sobie z „Nocnym biegiem” po szkole z użyciem latarek i odnalezieniem 12 wskazówek – karteczek. Kolejna próba polegało na namalowaniu miasta o nazwie „ Niezwykłe miasto Okrąglakowo” – gdzie wszystko jest okrągłe. Trzecie zadanie wymagało od drużyny spostrzegawczości. „Korektorzy” musieli jak najszybciej zaznaczyć w „Bajce o przyjaźni” wskazane litery i policzyć je. „Wspólne narty” to zadanie które wywołało bardzo dużo śmiechu i pozytywnych emocji. Uczestnicy zmierzyli się z konstrukcją własnych nart, na których byli zmuszeni się przemieścić. W piątym zadaniu grupa tworzyła własne „ Puzzle przyjaźni i życzliwości” wskazując na cenione przez siebie pozytywne przekazy dotyczące pomocy, lojalności, współpracy. Następna praca „Kolekcjonerzy wartości” polegała na odnalezieniu nakrętek w wylosowanym kolorze poprzez przywołanie do siebie szefa grupy odgłosem wybranego zwierzęcia. W tej konkurencji emocje sięgnęły zenitu a uczniowie wykazali się wspaniałą kreatywnością i współpracą. Około czwartej nad ranem zmęczeni ale nadal chętni do działania, młodzi ludzie poznali hasło przewodnie tegorocznego Maratonu – z sukcesem ułożyli puzzlowe literki i wykonali plakaty dotyczące empatii.

Na szkolnym korytarzu zostanie przygotowana wystawa prac uczniowskich powstałych w trakcie niezapomnianej nocy.

Przedsięwzięcia przygotowane na ten wieczór spełniły nasze oczekiwania. Uczniowie doświadczyli pozytywnych przeżyć związanych z wspólną zabawą i budowaniem pozytywnych relacji interpersonalnych. Poszerzyli oni swoją wiedzę na temat praw człowieka, cennych wartości i umiejętności społecznych. Doskonalili umiejętności pisania listów jako form literackich. Rozwinęli umiejętności współpracy, współdziałania i współodpowiedzialności. Doskonalili kreatywność i twórczość. Serdecznie dziękujemy Radzie Rodziców za wsparcie finansowe, opiekunom za wysiłek i wytężoną pracę a wszystkim uczestnikom za niezapomniane wrażenia i dobrą wspólną zabawę.

Ewa Caban